Această postare este una care
găzduiește de fapt un articol al autorului invitat ultima dată (Mizilul lui Leonida Condeescu),
Emil Niculescu. Textul reprodus a apărut în revista Străjer în calea furtunilor – cadran militar buzoian, o publicație
a Fundației „Mareșal Alexandru Averescu” (Anul
II, nr. 4, decembrie 2008).
AERODROMUL MIZIL ŞI MISIUNEA „TIDAL WAVE“
La 65 de ani de la confruntarea pentru apărarea “Festung Ploieşti”
împotriva “valului nimicitor” al aviaţiei de bombardament americane, ne reamintim
de măiestria, spiritul de sacrificiu şi camaraderie de arme probate de piloţii
de vânătoare, care au înscris o pagină de onoare în istoria aripilor româneşti.
În 1840, in urma „sacrificării“
fostului judeţ Săcuieni (Saac) şi împărţirea între judeţele invecinate, Prahova
şi Buzău, Mizilul, revenit acestuia din urmă; aflat, după 1847, pe noul traseu
al drumului ce lega Ploieştiul, pe sub deal, de Buzău, pentru a scurta legătura
Moldovei cu Capitala ţării, devine, mai apoi staţie de poştă şi, din 1872, şi
staţie C.F.R. La inceputul secolului XX, comuna urbană, reşedinţa plasei
Tohani, avea, prin energicul primar Leonida Condeescu, nemurit de Caragiale in
schiţa „O zi solemnă“, aspiraţii din cele mai ambiţioase: să devină capitală de
judeţ, reşedinţă episcopală, garnizoană a Regimentului de infanterie 32 „Mircea“,
să aibă facultate de medicină sau să devină… port la Marea Neagră; toate acestea ar fi fost doleanţele mizilenilor înfăţişate
spre rezolvare lui Carol I, cel supranumit „Îngăduitorul“, dar singurul favor
obţinut a fost cel de a deveni staţie, pentru un minut, a trenului accelerat
Bucureşti – Berlin. Dar, prin capriciile istoriei – intrarea în al doilea război
mondial, alături de puterile Axei (Roma – Berlin – Tokio), visul lui Condeescu
se reconverteşte: Mizilul devine un port aerian, un aerodrom militar. Faptul se
datora vecinătăţii cu terenurile petroliere de la Ploieşti şi Campina, rafinăriile
de acolo fiind considerate de Winston Churchill drept rădăcina pivotantă a puterii germane.
Miza petrolului românesc, pentru funcţionarea maşinii de
război germane, a făcut ca generalul Gerstenberg să elaboreze un plan de apărare
denumit „Festung Ploieşti“; conform acestuia, la sfarşitul lui noiembrie 1942,
in zonă se aflau 50.000 de soldaţi din Luftwafe şi 70.000 de prizonieri, 40 de
baterii de 88 şi 37 mm., alte baterii de calibre mai mici şi o companie de 500
pompieri nemţi, iar, ca acoperire aeriană, escadrilele de la Mizil şi Ziliştea,
cu cate 52 şi, respectiv, 17 avioane. „Festung Ploieşti“ era, după sursele
americane prima fortăreaţă aeriană din
lume în jurul unei instalaţii industriale (Nicolae
Dinu, Ploieştii în războiul aerian
(1942 – 1944), in: File din trecutul istoric al judeţului Prahova, Ploieşti, Muzeul de Istorie, 1971, p. 190).
Cercetătorii de mai tarziu au completat informaţiile despre
forţele aeriene ce securizau zona: Escadrila 45 vânătoare I.A.R. 80 (Targşorul
Nou), Escadrila 53 vânătoare Messerschmitt 109 G. (Mizil ), escadrilele 61 şi
62 vânătoare, aflate la Pipera şi Popeşti – Leordeni (Mircea Acojocăriţei, Acţiunile aviaţiei, în: Veteranii pe drumul onoarei şi
jertfei. De la Stalingrad la bătălia Moldovei. August 1942 – august 1944, Editura „Vasile Cârlova“, 1997, p. 524 ); Rene
Sedillot aprecia că, în afară de cele patru escadrile amintite, mai existau pe
aerodromurile învecinate alte şaizeci de aparate de vânătoare (Istoria petrolului, Editura Politică, 1979, p. 244).
Grija deosebită a germanilor faţă de zonă sporise considerabil,
după ce, in iunie 1942, aviaţia militară americană incercase să ajungă din
Siria în România, încălcând neutralitatea Turciei, fapt ce l-a motivat pe Hitler
să suspende hotărârea de a desfiinţa artileria antiaeriană nemţească de aici,
ba chiar să şi mărească cu 3000 de
oameni efectivul aviaţiei militare germane (Andreas
Hillgruber, Hitler, Regele Carol şi Mareşalul Antonescu.
Relaţiile germano – române 1938-1944,
Editura „Humanitas“, 1994, p.242).
Aerodromul de la Mizil era rezidenţa aviaţiei germane de
vânătoare, aici aflându-se trei escadrile de Me. 109 G., aparţinând grupului
1/J.G. 4, cu 54 de aparate. Comandantul grupului era căpitanul aviator Hans
Hahn, supranumit „Gloke“ (Cocoşul de luptă), pilot de excepţie, între ai cărui
subordonaţi se numărau: Staffel, comandantul Escadrilei 1-a, locotenentul major
Wilhem Steinmann, cu o mare experienţă de luptă pe frontul din est (a terminat
războiul cu 44 victorii aeriene), locotenentul Hans Schopper, comandantul Escadrilei
a 2-a, care făcuse campaniile din Polonia, Norvegia, Olanda şi Rusia, şi căpitanul
Manfred Spenner, la Escadrila 3, titularul a 12 victorii aeriene în luptele din
Tunisia şi Rusia.
Piloţii romani li s-au adăugat, în luna aprilie 1943, venind
de pe litoral, mai întâi la Târgşor; comandantul escadrilei fiind căpitanul Lucian
Toma, secondat de camarazi foarte bine pregătiţi cum erau sublocotenentul Ioan
Maga şi adjutanţii Dumitru Encioiu; Gheorghe Feremide şi Nicolae Sculi (Valeriu
Avram şi Constantin Costache, Sar
în aer Ploieştii?, în: „Magazin istoric“, nr.
2 (311), februarie 1993, p, 54-55).
În lunile mai-iulie, Escadrila 52 vânătoare şi-a
continuat antrenamentele de luptă aeriană, chiar dacă metodele de zbor şi
interceptare a ţintelor difereau de cele ale coechipierilor; căpitanul Hahn era
pentru zborul în formaţia “tip stea”, căpitanul Toma, adeptul vânătorii libere
sau atacului la nivelul unei escadrile şi apoi în cadrul unei celule, vânător şi
coechipier. Zilnic se exersau temele impuse, fiecare pilot având două-trei ieşiri,
zborul executându-se la înălţimi de 6-7.000 de metri, altitudine la care se ştia
că evoluează “Liberatoarele” americane (Victor Donciu, Misiunea Tidal
Wave, Editura Militară, 1993,p. 47 ).
În momentul când cuceresc nordul Africii, pentru conducerea
militară americană se conturează planul numit “Tidal Wave” (Valul nimicitor),
care privea regiunea petrolieră Ploieşti; aviaţia satrategică având în vedere că
existau aici 128 de centre petroliere, era cel mai mare centru feroviar pentru
transportul aurului negru, cu o capacitate de 5 milioane de tone pe an, rafinăriile
moderne asigurând o bună prelucrare a produsului brut şi, în fine, producţia
curentă asigura cam 27% din totalul Axei. Forţele mobilizate pentru
bombardamentul nimicitor erau impresionante: 177 de aparate “Liberator” B-24 cu
1725 de americani şi un englez, aflate sub comanda generalului de brigadă Uzal
G. Ent. Fiecare avion plecat din Benghazi, fără protecţia aparatelor de vânătoare,
ducea 12.000 litri de benzină, 2.000 kg. bombe, totalizând 311 tone, plus alţi
explozibili de talie mai mică, precum şi o mitralieră jumelată de 12,7 mm.
(Horia Brestoiu, Impact la paralela 45. Incursiune în
culisele bătăliei pentru petrolul românesc,
Editura “Junimea”, 1986, p. 491).
Această
formidabilă “armada” decolează de pe piste, în dimineaţa zilei de duminică, 1
august 1943, cvadrimotoarele urmând să zboare la 7000 m. şi să atace razant, la
100 m înălţime.
La orele 14 “valurile” succesive de bombardiere americane
sunt deasupra Ploieştiului, zgomotul exploziilor concurând cu bubuitul
bateriilor antiaeriene, într-un carusel infernal, care va dura douăzeci şi şapte
de minute. Gruparea Circul Ambulant a atacat rafinăriile din sudul Ploieştiului şi triajul
de cale ferată din Gara Ploieşti-Sud, lovind un tren cu muniţii; grupul Bilele Negre s-a
direcţionat asupra Rafinăriei “Columbia” şi a Complexului “Brazi”; grupul Pyramides,
cel mai numeros, şi-a lansat bombele asupra Rafinăriei “Astra Romană”, iar
grupul Scorpionii Cerului a asaltat Rafinăria “Steaua Romană” (Istoria radiolocaţiei din apărarea antiaeriană a României, Editura “Pro Transilvania”, 2001, p. 44 ).
Pe aerodromul Mizil alarma se dă la ora 13,28, când patrula
de serviciu a Escadrilei 53 vânătoare primeşte misiune de luptă ; îşi iau
zborul sublocotenentul Ioan Maga, împreună cu adjutanţii Dumitru Encioiu şi
Nicolae Sculi precum şi o patrulă germană comandată de locotenentul major
Wilhem Steinmann. Avioanele de vânătoare romaneşti şi germane au încercat, şi de
multe ori au reuşit, să rupă formaţiile, să atace bombardierele izolate şi
chiar să obţină unele victorii în lupta aeriană. Ioan Moga şi Dumitru Encioiu
au doborât, la sud de Periş, fiecare, câte un avion american, reuşind să
aterizeze cu aparatele ciuruite. Aviatorii germani au doborât şi ei 7 aparate,
locotenentul major Steinmann lovind bombardierul “Brevery Wagon” (Valeriu Avram
şi Constantin Costache, Op. cit., p. 57).
Comandorul (r.) aviator Viorel Popescu va “raporta”, în
pagini memorialistice , următoarele victorii înscrise pe răbojul piloţilor de
vânătoare romani; dintre “Liberatoare” au fost doborâte 3 avioane de către Grupul 6, prin sublocotenentul
aviator Carol Anastasescu şi adjutanţii aviatori Aurel Vlădăreanu şi Dumitru Ilie,
Escadrila 52 doboară 2 avioane prin piloţii Ion Maga şi Iencioiu, Escadrila
45 vânătoare doboară 3 avioane (locotenentul aviator Bârlădeanu două şi
sublocotenentul aviator Cristu unu) (Veteranii pe drumul
onoarei şi jertfei 1941 – 1945,
Editura “Vasile Cârlova”, 1998, p. 530).
Sublocotenentul buzoian Carol Anastasescu, din escadrila
de la Pipera, a fost amplu mediatizat de presa vremii, fiind supranumit “torţa
vie”, “omul torţă”, “omul bolid”; reproducem din revista “Romania Aeriană” (
nr. 9, septembrie 1943): După ce a doborât un
avion inamic cu armele de bord, s-a năpustit cu motorul în
plin într-un al doilea bombardier, luând, impreună cu acesta, drumul
solului. Cu coloana vertebrală ruptă, cu arsuri la mâini şi la picioare,
sublocotenentul aviator Carol Anastasescu îşi aşteaptă vindecarea în sanatoriul Dr.
Antoniu din Capitală (Constantin Iordache, Incredibile întâmplări aeriene, Editura “Olimp”, 2005, p. 63-66 ).
Calculul final al acestei bătălii, desfăşurată în “duminica
neagră” a aviaţiei americane, s-a dovedit a fi sub cele mai sceptice estimări: “82
de avioane au atins Benghazi (55 mai mult sau mai puţin atinse), 19 au aterizat
pe alte terenuri, 7 au aterizat în Turcia, unde 79 piloţi au fost internaţi),
iar 3 au căzut în mare. Rapoartele definitive au arătat că 54 de avioane s-au pierdut,
41 dintre ele fiind doborate în acţiune. Din 1728 aviatori, 123 au fost pierduţi
(morţi, prizonieri sau internaţi” (Horia Brestoiu, Op. cit., p. 493).
După incursiuni arhivistice mai noi, după raidul pe teritoriul românesc au fost găsite
epavele a 36 avioane B-24 “Liberator”, iar
preţul plătit de apărători a constat
în 13 avioane de vânătoare – 11
germane şi 2 române (Şerban Liviu Pavelescu, Petrolul românesc în strategia aliaţilor. Prima mare lovitură aeriaană asupra
zonei petroliere româneşti. 1 august 1943, în: Anuar 1996. Studii de politică
de apărare, teorie, doctrină, artă şi istorie militară, Editura “Vasile Cârlova”, 1996, p. 147- 157).
Din rândul forţelor germane şi române pierderile umane
s-au cifrat la 120 de morţi şi 236 de răniţi, din care 101 erau civili;
procentul decedaţilor din rândul populaţiei, “pierderile colaterale”, termen ce
s-a impus mai ales după războiul din Iugoslavia, este totuşi destul de mare,
dacă luăm în calcul că, duminică fiind, muncitorii şi funcţionarii societăţilor
petroliere erau liberi. Faptul că numărul de bombe destinate distrugerii obiectivului
de către americani era mai mare cu 170 de tone decât necesarul calculat, că
antiaeriana putea, la înălţimea la care evoluau Liberatoarele, să le atingă înainte
de a deversa sarcina, a condus la expulzarea acesteia la întâmplare, fără a se
rememora macheta cu ţintele ce erau vizate. Afirmaţia generalului Berenton
traducea faptul că acesta era obiectivul strategic numărul unu al ofensivei de
bombardament strategic, chiar dacă vom
pierde tot ce trimitem, dar ţinta este atinsă, ea va merita aceasta (Şerban Liviu Pavelescu, Op. cit., p. 149).
Pierderile de personal ale aviaţiei americane datorate artileriei
antiaeriene şi aviaţiei de vânătoare au fost, după alte estimări, mult mai mari
– 447 de morţi şi dispăruţi (Victor Donciu ), 112 morţi, 110 prizonieri şi 128
de dispăruţi (Valeriu Avram şi Constantin Costache) sau 532 de aviatori – morţi, prizonieri, dispăruţi
sau internaţi in Turcia şi Bulgaria (Eugen Preda, Miza petrolului în vâltoarea războiului, Editura Militară, 1983, p. 121). Captivii au fost
internaţi într-un lagăr „de lux“, bucurându-se de cele mai înalte atenţii
oficiale precum şi de serviciile aliaţilor sovietici: Regele Mihai
vizita pe prizonierii
americani, deţinuţi confortabil pe Valea Prahovei, la Timişul de Jos, (bucătarii
erau prizonieri ruşi!) (Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român, Editura „Univers Enciclopedic“, 1997, p. 42).
Oricum, motivaţia misiumii “Tidal Wave”, prin
distrugerile înregistrate la Ploieşti, Câmpina, Moreni, în urma raidului, nu a
fost atins, cea mai mare parte a instalaţiilor continuând să funcţioneze,
procentele de avarie, la cele lovite, variind intre 10 şi 30%; au rămas neatinse
rafinăriile “Romano-Americană”, “Unirea”, “Dacia-Romano” şi “Xenia”.
Importanţa pe care o avea zona petrolieră prahoveană, în
estimarea Aliaţilor, era considerabilă, dacă luăm în calcul că britanicii iniţiază,
în 21/22 decembrie 1943, operaţiunea “Autonomul” - un grup de trei agenţi paraşutaţi
în România pentru a culege o sumă de informaţii; capturaţi, vor fi interogaţi,
pe 23 decembrie, de şeful S.S.I., Eugen Cristescu, şi vor
mărturisi că, din cele opt puncte încredinţate spre “cercetare”,
primele două erau: Situaţia producţiei
şi rafinării petrolului; Reconstrucţia Ploieştilor (după raidul aliat din
august 1943) (Gh. Buzatu, Războiul mondial al spionilor, Editura B.A.I., 1991, p. 181-182).
La 65 de ani de la confruntarea pentru “Festung Ploieşti”,
ne reamintim măiestria şi spiritul de sacrificiu probate de piloţii de vânătoare,
ce au înscris o pagină de onoare în istoria aripilor româneşti.
Iată și cîteva imagini făcute pe aerodromul Mizil, pe care le-am preluat de pe forumul sitului web www.worldwar2.ro, postate fiind de utilizatorul Cantacuzino (aici):
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
sari pe taste!