Totalul afișărilor de pagină

marți, 17 mai 2011

Adalbert Gyorgy din Mizil

Anul trecut la Mizil s-au filmat citeva scene exterioare din filmul VISUL LUI ADALBERT (regia: Gabriel Achim). Filmul este gata. Premiera (mondială) va avea loc la TIFF 2011. Pînă cînd filmul va putea fi văzut în cinematografe, să spunem că Adalbert Gyorgy, cel din titlul filmului, era în mai 1986 un tînăr prelucrător prin aşchiere la Uzina Mecanică din Mizil. Adalbert Gyorgy visa mult, colorat (în 33 mm), şi nu se poate spune că nu-i plăcea fotbalul. Mai multe, pe www.noapteamagica.ro
Iată şi cîteva imagini de la filmările care au avut loc în Mizil.
















miercuri, 4 mai 2011

Mizilul şi Revoluţia

Nu ştiu dacă s-a mai scris cîndva, prin presa centrală, un articol despre Revoluţia din '89 şi urmele lăsate la Mizil. Caragiale şi Geo Bogza n-ar fi ratat ocazia. De altfel, este un subiect incitant, nu? În Adevărul din 28 aprilie 2011 a apărut un astfel de articol. De fapt, un interviu cu primarul Emil Proşcan. Pentru cei interesaţi să aprofundeze subiectul: mergeţi aici.

sâmbătă, 12 martie 2011

Einuiea la Mizil



Într-un oraş de mărimea Mizilului e complicat să organizezi concerte, să-ţi permiţi să aduci trupe pentru care să nu poţi garanta un public. Ca să ai succes e musai să apelezi la trupe mari, cunoscute, ori pur şi simplu umflate de mass-media. Einuiea face o muzică pe care nu mulţi o pot pune în vreo categorie. E şi greu, cu atîta melanj new-age, post-modern sau altcumva aţi putea să-i spuneţi. Ei înşişi îşi ştiu bine locul: world music. Cine este interesat de muzica lor îi va căuta pe internet ori în programele B 24 Fun şi vor da de ceva mai multe detalii.

Ce vedeţi mai jos am suprins în seara de 29 ianuarie 2011 în localul Dona din Mizil. Veniseră să pigmenteze pentru cîteva momente Festivalul Internaţional de Poezie şi Epigrame „Romeo şi Julieta la Mizil”, de ziua Liceului Grigore Tocilescu. S-a întîmplat să cînte la Dona în seara în care am sosit, a fost un moment inspirat, pentru că a doua zi organizarea festivalului s-a cam dat peste cap şi nu au mai încăput şi acolo. E bine că au apucat să cînte la Dona, pentru că nu a existat vreo presiune a organizării cu desfăşurător etc., iar cele peste 30 de persoane cîte au fost în localul lui Octav au fost scutite de bruiajul unui concert cu audienţă mare. S-a băut şi s-a fumat în voie, s-a pălăvrăgit, a fost în regulă, ca în locurile unde improvizaţia, libertatea sînt la ele acasă.
UPDATE: Ieri, 20 aprilie 2011, am primit următorul mesaj de la organizatorul festivalului, domnul Laurenţiu Bădicioiu:
 
"Salut!
Festivalul Internaţional de Poezie şi Epigrame, al cărui titlu l-ai postat pe miziliada, este "Romeo şi Julieta la Mizil", nu Festivalul de poezie, epigrame şi calambururi „George Ranetti", cum ai scris tu. Ediţia precedentă a fost de poezie, epigrame şi calambururi iar "George Ranetti" nu s-a numit niciodată.
Formaţia EINUIEA nu a fost invitată de noi oficial pentru a participa la festival, deşi apreciem cum cântă. Aveam deja două formaţii invitate: "Trei Parale" şi "Select".
Nu ştiu la ce te referi când comentezi: "pentru că a doua zi organizarea festivalului s-a cam dat peste cap şi nu au mai încăput şi acolo." Nici nu erau în program.
Poate ţi s-a părut prea puţin că au participat Ştefan Cazimir, Mircea Dinescu, Mircea Ionescu Quintus, Corneliu Leu, Corneliu Berbente, Nicolae Dragoş, Lucia Olaru Nenati, Sorin Roşca Stănescu, George Stanca, inspectorul şcolar general Gheorghe Borovină, George Corbu, Elis Râpeanu, Efim Tarlapan etc. Că au participat peste 300 de concurenţi din România şi alte 12 ţări. Nu trebuia neapărat să scrii despre asta. Tu decizi ce este important sau nu pentru tine şi pentru blogul tău, care se referă la Mizilul de azi şi de ieri.
Am vrut doar să corectez câteva mici erori. Te rog frumos să le corectezi şi tu pe blogul tău.
Mulţumesc!
Cu bine!
B.L."

Într-adevăr, greşisem numele festivalului, aşa că am corectat. Îmi cer scuzele cuvenite. Singura explicaţie este graba cu care reuşesc să mai adaug ceva aici, atunci cînd prind ceva timp. Despre prezenţa trupei Einuiea la Mizil ştiam că s-a datorat tocmai acestui festival la care fusese invitată de către domnul director Minea -- directorul Liceului teoretic "Grigore Tocilescu". Cei doi componenţi ai trupei, Călin Torsan şi Silviu Fologea, nu ar fi venit în acele zile dacă nu ar fi fost invitaţi. Mai ştiu că domnul Dumitru Vasilescu, în oraş cunoscut şi apelat de toată lume Mitu, a ţinut legătura cu ei pentru prezenţa lor la Mizil în zilele acelea. Nu era nici o maliţiozitate în ştirea aceasta la care este necesar să rectific unele informaţii. Pur şi simplu asta ştiam despre. Cînd am spus "pentru că a doua zi organizarea festivalului s-a cam dat peste cap şi nu au mai încăput şi acolo", am făcut-o pentru că băieţii de la Einuiea chiar veniseră la liceu pentru a cînta, am fost cu ei în cancelaria unde era trafic, lumea (cei care urmau să apară pe scenă) intra, se schimba, gusta din pişcoturi & prăjiturele ori din sucuri, stătea la discuţii. Aşa am văzut cînd a apărut soborul de preoţi care destul de repede a şi plecat, cu oarecare supărare că desfăşurătorul s-a dat peste cap, după care au fost îmbunaţi şi întorşi. Am spus-scris ce-am văzut, n-am dat cu parul, n-am vrut să inflamez pe nimeni. Băieţii şi-au luat instrumentele din clasa (încuiată) unde le depozitaseră pentru a fi în siguranţă. Le-a şi fost plătit drumul de la Bucureşti la Mizil şi retur (ştiuu că Mitu şi domnul Minea au suportat cheltuiala asta). Nu a fost nici o supărare. Era explicabil ca la un festival, la o aniversare a unei instituţii să poată apărea disfuncţii: lume multă, toţi trag de organizatori, micile întîrzieri atrag după ele altele tot mai consistente etc.
Cît despre invitaţi, aici intrăm pe un teritoriu în care fiecare are opţiuni, preferinţe. Eu nu sînt admiratorul niciunuia dintre cei invitaţi. Asta nu înseamnă nimic, de fapt. Eu nu am fost implicat în acest festival, prin urmare nu văd de ce mi-aş fi dat cu părerea despre. Atunci am venit la Mizil pentru prietenii mei despre cxare ştiam că ar fi trebuit să cînte. Atît. Nu s-a întîmplat -- foarte bine, nu s-a întîmplat. Cu toată ştirea asta nu am vrut decît să semnalez prezenţa lor la Mizil, adăugînd cîteva fotografii şi filmuleţe. N-am vrut să supăr pe cineva. Atîta tot.


EINUIEA

Vezi mai multe video din muzica




IMAG0067

Vezi mai multe video din muzica





vineri, 11 martie 2011

Rituri şi firme

Adunînd fotografii cu Mizilul vechi, fireşte că ele încep să se împartă de la sine în tot felul de categorii. Una, evident generală, ar fi aceea a riturilor. Deocamdată am doar două astfel de imagini care imortalizează fiecare cîte o secvenţă a unui rit: Pluguşorul şi Înmormîntarea. Prima observaţie ar putea fi aceea că în alegerea momentelor în care s-au făcut fotografiile au contat locurile unde care s-au desfăşurat secvenţele respective. Este vorba de oraş. Ora;ul ca fundal, decor, scenă. Nu este cazul să fac teorii plicticoase. E limpede că intenţia de a fixa în memorie anumite momente este supusă influenţelor de tot felul, dacă nu este vorba chiar de o accentuare prin prinderea în cadru a unor elemente databile. Cele două secvenţe surprind: a) actualul bulevard Unirii, unde acum se află Monumentul Eroilor, latură de-a lungul căreia în perioada interbelică se găseau sala de bere a lui Vişinescu, o frizerie etc., în secvenţa Pluguşorului; şi b) complexul de magazine de la piaţă, unde în aceeaşi perioada interbelică se afla măcelăria lui Petre Ivanovici, în secvenţa Înmormîntării. În ambele fotografii apar firmele magazinelor. Este o întîmplare, fireşte, să fi dat şi într-o imagine, şi în cealaltă de aceste firme după care se pot face oarece reconstituiri. După aproape 80 de ani, de cînd au fost făcute fotografiile, este destul de dificil să adaugi şi alte informaţii. Eventual se pot face presupuneri. Una ar fi aceea că în relaţia aparat foto individ postúri, în decorul urban magazinul ar putea juca rolul pe care la sat îl au macatele, cergile, din care se încropea fundalul pentru familiile fotografiate de regulă în curte. Desigur, nu trebuie trecut cu vederea faptul că în cele două fotografii este suprinsă dinamica ritualului, prin urmare grija pică mai degrabă pe aparatul foto, pe cel care operează cu el, decît pe cei subiecţii fotografiei. În fine, nu ştiu dacă înmormîntarea este a lui Petre Ivanovici, proprietarul măcelăriei, sau dacă pur şi simplu familiei sale i-a parvenit această fotografie doar pentru că în imagine apare firma sa. Mai interesante sînt alte amănunte: vîrstele celor care mergeau cu Pluguşorul (cred totuşi că e vorba de Plugul mare), recuzita unei înmormîntări (dric, trei perechi de cai mascaţi, căciulile cu crengi de brad (?) ale bărbaţilor care conduc dricul etc.).






vineri, 4 martie 2011

Din nou Hanul Mareş


Pentru cei cărora nu le vine să creadă că Vila Mareş este actualul, aproape fost, Han: încă o probă. O fotografie făcută de un militar german în perioada primului război mondial. Pe verso-ul fotografiei este scris cu creionul: Schloß von Mizil – Rumänien.



Este recognoscibilă Vila Mareş prezentată în articolul precedent. Există însă un amănunt în plus în sprijinul ipotezei avansate privind identitatea Vilă = Han. În partea stîngă a fotografiei este vizibilă o clădire, în care am identificat crama, exitentă încă, dar aflată în stare de degradare. Fotografiile au fost făcute la începutul anului 2010.








luni, 7 februarie 2011

Hanul Mareş

La cafeneaua librăriei Cărtureşti — Verona poate fi văzută zilele acestea expoziţia „moNUmenteUITATE — ansambluri nobiliare extraurbane”. Pentru mai multe informaţii se poate accesa blogul http://monumenteuitate.blogspot.com/, autorii promiţînd că în curînd vor putea pune la dispoziţia celor interesaţi de subiect şi un site.

S-a întîmplat să dau de această informaţie nu chiar întîmplător, discutînd cu un prieten interesat de aducerea în atenţie a unor monumente, elemente de patrimoniu industrial, colecţii etc. Gais, cum îi spun prietenii, a lucrat la cîteva cataloage care scormonesc trecutul, iar acum dezvoltă un portal media de care am mai amintit aici.

Povestea cu monumentele uitate a venit spre mine într-o perioadă în care tata a avut o intuiţie grozavă: tot rulînd pe computer imagini cu Mizilul vechi, şi-a zis că Vila Mareş, care se poate vedea într-o carte poştală din anii ’20 (sec. XX), este clădirea căreia toţi mizilenii îi spun Han. Hanul lui Plutarch Mareş. Fireşte, ar fi necesară o istorie a familiei şi date din arhive pentru a face o istorie a clădirii cu pricina. Fapt este că atunci cînd am achiziţionat cartea poştală, unii au spus că în mod evident respectiva clădire nu mai are cum să fie în picioare, la cît s-a dărîmat din Mizil după distrugerile cutremurelor din ’40 şi ’77. Alţii au spus că acea clădire de fapt nu a fost la Mizil — poate la Ploieşti ori la Bucureşti şi, fiind a familiei Mareş, aşa a apărut scris pe cartea poştală Mizil.



Cu Hanul am cîteva fotografii făcute anul trecut, numai că partea de inferioară a edificiului este obturată de împrejmuirea cu tablă care cred că există şi acum. Totuşi, din ce se vede în fotografie o comparaţie este posibilă. I-am trimis cele două imagini lui Cosmin Pavel (www.abruptarhitectura.blogspot.com) şi i-am cerut o părere de specialist. Un arhitect trebuie să vadă dintr-o privire rapidă dacă o astfel de identificare are vreun temei, dacă e posibilă o investigaţie etc. Şi răspunsul lui a confirmat intuiţia tatălui meu.



„Cred că poate fi vorba într-adevăr despre o rezidire a casei, evident într-un alt stil mai puţin preţios pe nişte fundaţii existente. E posibil ca seismul din 1940 să fi produs stricăciuni serioase casei în forma sa iniţială. În astfel de situaţii fundaţiile şi o parte din zidurile parterului erau singurele elemente ce puteau fi reutilizate. Elementele care susţin ipoteza sunt:
- conturul asemenea al celor două cladiri;
- intrarea în centrul relativ al faţadei principale;
- colţul din stânga rezolvat avansat şi teşit la 45 grade;
- rezalitul avansat al părţii din extrema stângă;
- numărul şi poziţia golurilor de pe faţadele vizibile în ambele ipostaze;
- cota parterului (înălţimea demisolului) egală;
- prezenţa volumului înălţat din extrema dreaptă a imaginii ce ar putea corespunde terasei etajului din stadiul actual;
- soclul şi pereţii din piatră ai demisolului „hanului”;
- persistenţa simplificată a unor elemente decorative ale casei din cartea poştală în cazul hanului — balustrada semirotundă cu baluştri a scării principale, pietrele de colţ redate din tencuială situate stânga-dreapta intrării.

S-ar putea vorbi şi de un posibil transfer stilistic, vulgar ce-i drept, de la o etapă la alta. Casa din cartea poştală se încadrează într-o sinteză de elemente din vocabularul academist francez ce are la bază stilul Renaşterii franceze Louis XIII. În Bucureşti există o serie de clădiri construite în acest stil având ca puncte recognoscibile folosirea paramentului de cărămidă încadrat în bosaje de piatră, socluri înalte de piatră făţuită, acoperişuri înalte, piramidale, acoperite cu ardezie. Arhitecţi care au lucrat în stilul acesta  în Romania: Grigore Cerchez — Casa Niculescu Dorobanţu (strada Manu, fostă Lemnea), Louis Blanc — Palatul Ministerului Agriculturii, Casa Take Ionescu.
În România, acest stil (al Renaşterii franceze Louis XIII) s-a îmbogăţit cu elemente romantice-neogotice (turnuleţul agăţat în extrema dreaptă a volumului  înalt din cartea poştală) şi a fost adesea denumit în grabă neogotic. Probabil proprietarul vilei Mareş ştia că locuinţa sa poseda asemenea capricii neogotice, aşa că după cutremur el sau urmaşii săi au introdus termenul (neogotic sau mai degrabă gotic) în noua temă de proiectare. Ceea ce a rezultat nu e nici pe departe neogotic, ci doar un asamblaj de volume mai static şi mai greoi, dar nu lipsit de calităţi, cu ferestre în arc frânt.”

După 1989, Hanul a găzduit o perioadă Clubul Copiilor, apoi a fost concesionat unei firme producătoare de băuturi spirtoase. Cum acea afacere a sfîrşit prost, a se vedea o legendă rescrisă aici cu ajutorul unor frînturi culese ici-colo, concesiunea şi-a schimbat destinatarul. Acum, în faţa Hanului, la şosea, este un complex de agrement cu piscină. Hanul, fiind dispus mai în spate, spre calea ferată, mai are probabil de aşteptat pînă la o posibilă restaurare.

Explorările studenţilor de la arhitectură în cadrul proiectului „moNUmenteUITATE — ansambluri nobiliare extraurbane” au vizat Banatul, Crişana, Maramureşul şi Transilvania. Poate că nu ar strica şi o privire dincoace de Carpaţi. În Muntenia ca şi în Moldova sînt suficient de multe construcţii care nu au anvergura acelor ansambluri şi nici prestigiul nobiliar, dar care merită atenţie. Unele mai există şi încă pot fi salvate. Sînt vile, conace, crame... Spun multe, clădirile în sine, alături de poveştile localnicilor, despre un anume fel de viaţă. Nu e în intenţia mea să ridic laude acelor timpuri. E vorba mai degrabă de a nu da cu piciorul unor locuri în jurul cărora încă se poate construi altfel decît în felul hidos care a mutilat atîtea oraşe în ultimii 20 de ani.

La final, un articol apărut în revista Verbum,  anul I, nr. 7 - 12, iulie - decembrie, 1990, scris de istoricul Mihai Sorin Rădulescu despre poetul Dinu Mareş, articol unde este amintit în treacăt şi castelul lui Plutarc Mareş.





sâmbătă, 22 ianuarie 2011

Cruci de piatră
Anul trecut — 2010 — s-a întîmplat să fac împreună cu cîţiva colegi, la Muzeul Ţăranului Român, o expoziţie care a avut un subiect tocmai bun de explorat: crucile de piatră. În drumurile prin ţară poţi vedea adesea astfel de cruci, fie că dai de ele la drum, pe cîmp, ori la cimitirele de ţară. Există zone privilegiate, unde carierele de piatră au putut da naştere unor adevărate rezervaţii de artă ţărănească. Zonele acestea nu sînt multe în ţară. În schimb, pietrari puteau asigura pe vremuri comerţul cu astfel de cruci şi pentru regiunile de cîmpie, acolo unde existau cereri. Dealul Istriţei, identificînd într-un mod mai degrabă generic zona, dar şi dealurile Năienilor şi ale Tohanilor sînt un astfel de areal unde se pot face explorări pentru a schiţa, atît cît se mai poate, o poveste a artei pietrăritului.
Deşi copilărisem la Mizil, nu mai fusesem la Pietroasele ori la Năieni, acolo unde aflasem că aş fi putut da de astfel de poveşti. Poveştile le mai ştiam pe ciupite, de ici, de colo. Dar una e să apleci urechea la o poveste frumoasă — vorba dulce mult aduce — şi alta e să baţi locurile cu pasul tău. Aşa că am pornit împreună cu Marius Caraman: să fotografiem, să filmăm, să înregistrăm ce ne-ar fi putut ajuta mai degrabă pentru o expoziţie-eseu decît pentru una exhaustivă. Şi-am început cu Pietroasele.

■ ■ ■

Ion Moacă. Dacă se întîmplă să cauţi pe internet informaţii despre comuna Pietroasele, în multe reportaje vei găsi numele lui. Zis şi Gogu. Gogu Moacă. Căutam pietrari şi localnicii ridică din umeri. Unii au murit, alţii s-au lăsat. Îşi aduc apoi aminte de Moacă — un artist. Are pietroaie, sculpturi — scrupturi — chiar la stradă. Nu sînt şanse să-l ratezi, deloc. Ajungem. Probabil că există un ritual. L-am văzut şi anul trecut, cu altă ocazie. Aşa am ajuns şi anul ăsta, ştiind deja ce-i poate pielea. Iese nevasta, ne descoase, îşi face calcule. Foarte rapid dovedim probe de încredere şi-l strigă. Gogu Moacă coboară în curtea pietruită. Ştie foarte bine ce trebuie să facă pentru a ne da ce crede că ne trebuie. Ia la rînd sculpturile, le prezintă ca la o revistă de front. E limpede că există un ritual. Un călăreţ aflat la poartă este Ştefan cel Mare. Are o coroană, o cruce pe piept, plauzibil. Are chiar şi un pistol în mîna dreaptă. În curte, alt călăreţ. Îl lăsăm să-şi joace rolul de gazdă. Deci, acesta este încă un călăreţ, dar atît. Anul trecut sesizasem şapca de pe capul acestui cavaler şi mi se păruse că ar aduce cumva cu Ceauşescu. De cum i-am făcut cunoscută impresia mea, a recunoscut. El era, Ceauşescu.
De data asta n-a zis nimic. N-a vrut să-şi bată capul, să se complice inutil. Personalizările trag după ele poveşti, or afară e zăpuşeală, ceea ce ne face clienţii unei reţete minime. Scoatem camera video, filmăm fiecare arătare de piatră, fotografiem, apoi ne trage spre o masă acoperită, un fel de foişor. Aduce acordeonul, care are şi o replică în piatră şi pusă în braţele unei santinele, de asemenea din piatră. Cîntă şi populare, şi valsuri. Are un acordeon hodorogit, abia gîfîie. Poveştile se amestecă, nu sîntem slăbiţi deloc de eforturile de a fi gazdă bună. Noi ne forţăm să o alegem pe cea mai generoasă. A lucrat la Viticola, la şosea (Ploieşti-Buzău), unde a făcut de toate. Era universal — vorba lui. Apoi aflăm că întîi a cîntat la fluier. Desigur, le scoate şi fluieră sîrbe, hore... În timpul ăsta, soţia se ocupă de facerea ţuicii. Pe masa noastră apar nişte sticle cu vin alb, foarte dulce. Poveştile continuă să curgă în reportofon, apoi se mută pe o verandă pentru a ne arăta şi numărul pe care nu-l bănuiam. Acordeon plus o tobă artizanală cu pedală la care cîntă simultan. Încă un om orchestră. După ce crede că e suficient, deşi nu ţi-ar trece prin cap ideea vreunui calcul meschin din partea lui, ne duce în cimitir. E un ghid bun, ştie ce merită fotografiat şi ne poartă dintr-o pîrloagă în alta. Ne arată o cruce făcută de el, e mulţumit de realizare, şi o luăm iarăşi din loc. Întîlnirea asta ar trebui să fie începutul. Un om ca Gogu Moacă nu trebuie lăsat să-ţi scape, îmi zic. Şi pornim din nou pe urmele crucilor de piatră care apar la fiece răspîntie. Mă aleg de la el cu un preş din cîrpe cu înăditurile circulare şi cu un pumn de alune de la alunul din curte. Un ţăran navetist întors la muncile casei. O casă cu multe sculpturi.


■ ■ ■

Crucea Manafului, cea mai impresionantă dintre crucile peste care dai la tot pasul sub dealurile care trec din Prahova spre Buzău, pe şoseaua Ploieşti-Buzău. Multe dintre ele sînt de găsit în vii, aşa cum este şi Crucea Manafului. Localnicii spun că deşi este în evidenţele patrimoniului naţional, cînd au fost retrocedate proprietăţile Crucea Manafului ar fi fost cedată cu parcelele de vie celor care şi-au recuperat acele pămînturi. Neglijenţă? Rea intenţie? Fapt este că acum Crucii Manafului îi lipsesc grinzile care făceau vizibile intenţiile celor care au ridicat-o. Cîţiva localnici ne-au spus că o persoană din Mizil le-a furat, dar nimeni n-ar curajul să se ducă la poliţie şi să spună. Acum cei patru stîlpi ce o înconjoară într-un patrulater dau apă la moară celor avizi să o compare cu complexul de la Stonehenge. Este neîngrijită, năpădită de ciulini, scaieţi, buruieni. Numai să ştii că un pic mai la nord de şoseaua Ploieşti-Buzău există această cruce monumentală, aşa te-ai abate din drum. Drumul dintre vii este un drum de pămînt care dă în satul Greceanca, lîngă cimitirul cel nou.





Localnicii ne-au spus că pentru a o scoate din izolare şi nepăsare autorităţile au gîndit un proiect de mutare a Crucii Manafului undeva în satul Greceanca pentru a putea fi mai accesibilă turiştilor, însă ideea nu s-a putut concretiza. Cele trei zile în care am bătut drumurile pe dealul Istriţei şi în împrejurimi nu ne-au permis ceva mai mult decît o documentare foto. Am găsit în schimb două surse documentare care pot spune ceva mai mult despre acest monument. Unul este cartea „Sculptura ţărănească în piatră” (Gheorghe Aldea, Editura Meridiane, 1969), al doilea este monografia „TOHANI. Oameni şi legendă” (Viorel Şoldea, Ciprian Şoldea, Ioana Şoldea) din care am extras fragmentul următor:
„Crucea Manafului este o cruce monument, aflată la distanţă
egală de circa 2,5 km faţă de satele Breaza, Greceanca, Săhăteni, Năeni şi la 7
de Perşunari. Crucea înaltă de 4 m, cu baza de 0,65 m pe 0,44 m este înscrisă
într-un patrulater cu latura de 1,55 m, creat de patru stâlpi verticali având
fiecare 2,4 m înălţime şi o bază cu latura de 35 de cm la sol şi 25 la înălţime.
Ei ţineau suspendate în capete patru prisme patrulatere de aceleaşi dimensiuni,
având ca secţiune un pătrat cu latura de 25 de cm la capete. Partea superioară a
prismei este prelung arcuită, având în zona centrală 35 cm. Doar una dintre
prisme se mai află sus. Una a fost doborâtă de paznici în vara anului 2007, când
şi-au construit surla pentru odihnă, iar două au dispărut în ultimii 7 ani.
Toate sunt confecţionate din calcar dur, parţial metamorfizat, provenit din
carierele de la Năeni-Istriţa. Câţiva oameni din Năeni, printre care şi N.
Coman, susţin că nu este piatră de Istriţa, că pietrarul, chiar dacă este din
Bădeni, a lucrat crucea în altă parte. A fost adusă la amplasament, conform
legendei, pe sanie, acţiune sprijinită de Doamna Ghica. Nu ştie cine este
această doamnă, ştie că nu este localnică şi că ar fi originară de pe Valea
Tisăului. Un alt domn, mai tânăr, spunea că ştie de la bunicii săi că în
apropiere de cruce acea Doamnă avea o casă monumentală.
Când am vrut să fotografiez crucea în august 2007, păzitorii câmpului au devenit violenţi. Se
temeau că vreau să le fac rău. S-au liniştit abia când le-am oferit ceva
sunători de hârtie, ca semn al iubirii lor pentru iarba dracului.
Printre sătenii celor patru sate circulă părerea că numele adevărat ar fi Crucea
Monahului. Aceştia nu ştiu sensul termenului manaf, traducându-l incorect prin
cuvântul uriaş. Manaful era un cârjaliu, un tâlhar din bandele turcului
Pazvan-Oglu, care terorizau la începutul secolului al XIX-lea Oltenia sudică.
Crucea ridicată în anul 1846, ... în zilele înălţatului nostru domn Gheorghe
Dimitrie Bibescu Voievod, aşa cum stă scris în partea vestică mijlocie, a
braţului vertical al acesteia, nu putea fi dedicată unui păgân şi nici unui
tâlhar. Ca urmare, cel de al doilea sens al cuvântului manaf, cel de VITEAZ, ar
putea fi luat în consideraţie. Ridicat într-o zonă nelocuită (dacă nu admitem
existenţa casei Doamnei), acest monument magnific mă gândeam că este inspirat şi
cinsteşte o personalitate deosebită, un mare eveniment, sau le are în vedere pe
amândouă. M-aş fi bucurat ca el să preamărească pe vitejii lui Mihai, pe marele
Domnitor, în ciuda faptului că fusese înălţată după 246 de ani de la acea
impresionantă ciocnire. Nu aceasta a fost motivaţia, deşi unii oameni din zonă
au această credinţă. Marcela Marin şi Iuliu Marin, în lucrarea La poalele
Istriţei, apărută la editura Vega, Buzău, 2008, amintesc şi ei de ipoteza
monahului şi a uriaşului şi de cei care le-au lansat în scris.
Pe faţa sudică şi nordică a crucii, în zona mijlocie, stau scrise numele ctitorilor. Ei sunt
Ioan Postelnicul sinu Popa Costache Dinu Cârjan ot satul Vispeşti şi fiii săi.
Sculptor pietrar a fost Iordache Vrabie din Bădeni. În primăverile şi verile
anilor 2000-2005 am trecut cel puţin de două ori pe săptămână pe lângă crucea
Manafului. Am recitit cele scrise pe ea, dar abia în vara lui 2007, revăzând
paginile de manuscris, am sesizat legătura CÂRJAN-CÂRJALIU-MANAF. Pe calculator
vedeam o singură pagină, doar cele de manuscris, întinse pe masă, m-au luminat.
În semn de admiraţie faţă de cruce şi ctitor, lumea a zis monumentului Crucea
Manafului. Poate că locul ales pentru amplasamentul acestuia se poate lega şi de
ciocnirea din 1600, pentru că plecând pe valea din estul crucii şi mergând spre
nord-vest se ajunge la Năianca.”
■ ■ ■

După trei zile de bătut satele aflate pe dealurile Istriţa şi Ciortea prada este mai degrabă cantitativă: o mie şi ceva de fotografii, douăsprezece înregistrari audio şi patru casete miniDV. În plus, ceea ce dă şi consistenţă drumurilor făcute în mare grabă, nouă cruci de piatră pe care parohia Greceanca, comuna Breaza — jud. Buzău, le-a donat Muzeului Ţăranului Român. Pentru că expoziţia pe care o plănuiam avea să fie o anexă a Tîrgului iconarilor şi al meşterilor cruceri, nu ne rămînea decît să ne lăsăm în voia drumului, cu gîndul că o documentare prealabilă ne-ar fi scutit de surprize. Şi surprizele au venit: încercînd să obţinem cîteva cruci de la cimitirul din Bădeni, părintele paroh Mircea Constantin ne-a spus că mai degrabă ne-ar servi cu cîteva din cimitirul parohiei Greceanca. Sînt şi mai vechi acolo, ne-a spus, şi nici nu mai bateţi drumul pînă sus, la Bădeni. Trecusem prin Greceanca, dar în afara unor desene cu Maica Domnului de pe nişte cruci destul de recente rămăsesem cu nimic. Doar o nedumerire, după discuţia cu părintele, la telefon. Despre ce fel de cruci îmi vorbise? Aveam să aflăm după două săptămîni, cînd am ajuns din nou la Greceanca împreună cu părintele consilier Adrian Ionescu de la Episcopia Buzăului şi Vrancei — în drumul nostru de documentare spre Bădeni ratasem unul dintre cele mai frumose cimitire rurale dintre cele pe care le văzusem pînă atunci. Era cimitirul vechi care împrejmuia biserica veche, însă fiind la ieşire din sat, mai în deal, dar cumva ascuns faţă de drumul care urca la Bădeani, fusese lăsat cumva în voia soartei. Dacă de biserică se îngrijeau părintele paroh şi consilierii, cimitirul era în partea lui cea mai veche năpădit de buruieni, scaieţi, lăstăriş. O documentare serioasă acolo este realmente o expediţie temerară. Am descoperit chiar şi cîteva din crucile pe care Gheorghe Aldea le remarcase la rîndul lui în anii ’60, cînd se documentase pentru cartea „Sculptura ţărănească în piatră”. Am ales patrusprezece cruci, numai că în doi oameni era mai degrabă imposibil să le scoatem pe toate şi să le încărcăm. Am păstrat cîteva din cele pe care le selectasem şi din ochi am ales altele, care erau deja scoase din pămînt, abandonate şi ele vegetaţiei abundente. La Greceanca era cu totul altă atmosferă decît cea de la cimitirele din Călugăreni şi Gura Vadului (jud. Prahova), unde crucile fie că păreau o instalaţie cu cireşi şi fără morminte, unele vechi de aproape 150 de ani, o grădină mai degrabă, fie sugerau o rezervaţie a pietrăritului găzduită de parohie de ţară. Asta este o parte din povestea acestei expoziţii. Un circuit al cimitirelor acestor dealuri sînt o lecţie de meşteşug, o vizită făcută unor locuri unde patina timpului a lucrat într-o manieră care învecinează nişte obiecte simple, fireşti cu arta adevărată, nesupusă convenţiilor, modelor.


Cimitirul Călugăreni


Cimitirul Călugăreni


Cimitirul Gura Vadului


Cimitirul Gura Vadului


Cimitirul Năieni


Cimitirul Pietroasa Mică (sculptate de Gogu Moacă)


Cimitirul Bădeni

■ ■ ■

Dumitru Ardeleanu este bădenar defel. Din Bădeni a plecat cu 60 de ani în urmă. Prima dată cu armata, în Bucureşti, undeva pe-aproape de Cişmigiu. Bucureştiul îl ştia cît de cît de cînd mergea cu crucile de piatră în Obor. În Bădeni erau mulţi pietrari, una din puţinele îndeletniciri, în afara vinăritului. Pietrar era şi tatăl lui, bunicul... Colectivizarea l-a împiedicat, ca pe mulţi alţii de-acolo, să-şi ţină o gospodărie aşa cum avuseseră ai lui pînă atunci. După armată s-a aşezat în Mizil, împreună cu vărul lui, Nicu Lupu, pietrar şi el. Au continuat să aducă piatră de la cariera din Bădeni, unde sînt şi galerii de zeci de metri lungime. În drumul nostru în zonă am ratat galeriile. Nu am dat decît de peretele mare în care s-a săpat ani de-a rîndul, dar de galerii nici urmă. A rămas ca pentru o a doua descindere să ne pregătim serios să explorăm şi aşa ceva.



Ajunşi în Bădeni am întîlnit un prieten prieten din tinereţe al lui Dumitru Ardeleanu, Marin Şerban, care abia de ne-a mai îngăimat cîte ceva despre pietrărit. În curte mai are cîteva cruci abandonate, cu scrisul şters, pe care le rescrie, le redesenează la cerere.



Întîi l-am însoţit la cişmea, apoi ne-a dus la biserică, ne-a arătat crucea lui Cristea Cîmpeanu, un pietrar apreciat în Bădeni, şi printre crucile vechi a început să-şi amintească una-alta. El ne-a zis de Dumitru Ardeleanu, bun meşter... O spunea ca pe o recomandare: că la el ar trebui să mergem, adică.
Dumitru Ardeleanu are 80 de ani. Ne-a primit sub bolta cu viţă din curtea plină cu cruci din marmură şi mozaic. Cele din piatră nu se mai caută, prin urmare s-a reorientat. Băieţii lui, doi la număr, s-au apucat şi ei de meseria asta, fiecare are atelierul lui. Am auzit sub bolta lui o mulţime de poveşti în tihna după-amiezei. Ne-a dus apoi în atelierul lui al cărui dos este de fapt gardul cimitirului din Mizil. Trecerea de la piatră la marmură şi mozaic l-a obligat să modifice substanţial inventarul atelierului. Locul gradinei, al buceardei şi ţiului a fost luat de flexuri de diferite mărimi, tipare pentru crucile din mozaic. Ne deschide apoi uşa din fund care dă chiar în cimitir, lîngă casa lui de veci: un cavou de piatră care de o parte şi de cealaltă a intrării are basoreliefuri sculptate tot în piatră. Ne spune că are multe lucrări făcute în cimitir. Revenim în curte şi reluăm poveştile. Ca şi Gogu Moacă, spune despre sine că este universal. Asta înseamnă că face de toate. Nu poate sta locului. Scoate din beci vin făcut de el. Ne arată că întreaga casă e lucrarea lui. Şi partea electrică, zidărie, zugrăveli, tot. Cu Nicu Lupu au făcut în cîţiva ani o biserică din piatră, în Boldeşti-Gradişte, mai jos de Mizil, spre Urziceni. Universal. Au mers la tîrguri în tot Bărăganul, şi cu cruci, şi cu vin. Acum se lucrează altfel, numai pe comenzi. Lucrurile s-au schimbat. Deplînge starea lucrurilor în general, degradarea valorilor, educaţia tineretului... Apoi, din nou la muncă: şi la 90 de ani cred că o să muncesc, ce-o să pot face, că de stat nu pot sta...

Povestea lui Dumitru Ardeleanu, pe îndelete, am înregistrat-o şi poate fi ascultată aici:

Cruci de piatra interviu Ardeleanu 1 - interviu cu pietrarul Ardeleanu - Mizil (1)

Asculta mai multe audio ambientala


Cruci de piatra interviu Ardeleanu 2 - interviu cu pietrarul Ardeleanu - Mizil (2)

Asculta mai multe audio ambientala

Cruci de piatra interviu Ardeleanu 1 - interviu cu pietrarul Ardeleanu - Mizil (1)

Asculta mai multe audio ambientala


Cruci de piatra interviu Ardeleanu 2 - interviu cu pietrarul Ardeleanu - Mizil (2)

Asculta mai multe audio ambientala


■ ■ ■

Acestea sînt fotografii din expoziţia pe care am reuşit s-o facem în mare grabă. O expoziţie care şi-ar putea avea locul şi la Mizil. Acolo le-ar spune multe mizilenilor. Cum acolo exerciţiul distanţei nu există decît prin părăsirea oraşului pentru Ploieşti, Buzău, Bucureşti ori aiurea în lume, aşa cum dintotdeauna s-a întîmplat cu tinerii din Mizil, o astfel de expoziţie ar putea fi o încercare de autoreflecţie. Dar în Mizil expoziţiile cam lipsesc (în perioada asta chiar a fost o expoziţie, în clădirea primăriei, sub auspicii europene). Sau poate un muzeu ar fi potrivit, ceea ce lipseşte oraşului. Dar nu un muzeu aşa cum există pe oriunde, în orice oraş de mărimea Mizilului. La Mizil, conceptul, discursul unui muzeu ar trebui să împrumute ceva din modul de existenţă al oraşului, de permanentă trecere, de popas, de tîrg, de gară etc., nicidecum unul cu istoria oraşului şi-atît. Crucerii-pietrari din dealurile la poalele cărora se află Mizilul au venit, ca atîţia alţii din aşezările rurale din apropiere, la oraş, au preluat mai uşor comenzile celor din cîmpie. Pe subiectul acesta voi mai scrie oricum în următoarele postări. Pînă una-alta, fotografiile din expoziţia "Cruci de piatră" de la Muzeul Ţăranului Român de anul trecut: